Assistansersättning - gift, men särbo

Hej!

Min särbo och jag har funderingar på att gifta oss, men inte flytta samman och bli sammanboende.

Min fråga:

Min särbo har assistensersättning och det är anledningen att vi inte kan flytta ihop i dagsläget för jag vill inte riskera att den förminskas eller försvinner. Riskerar assistensersättningen att minska om vi gifter oss trots att vi bor 5,5h bilresa från varandra tur? Kan vi fortfarande bo på olika håll och isf vara gifta utan att vara oroliga för att hon förlorar assistenterna?

Jag har ingen möjlighet att flytta till henne just nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker utgå från att det enda som ändras är att ni gifter er och att din särbos behov av assistans och alla andra förutsättningar som kan påverka rätten till assistansersättning är desamma som tidigare.

Ompröva nuvarande beslut

Ett beslut om assistansersättning gäller tills vidare. Om ni gifter er, är ni skyldiga att tala om för försäkringskassan att omständigheterna har ändrats. (Se här.) Rätten till assistansersättning omprövas om rätten till ersättning har minskat i omfattning på grund av väsentligt ändrade förhållanden som är hänförliga till den försäkrade (51 kap. 12§ socialförsäkringsbalken). Ifall ni gifter er är det självklart något som är hänförligt till den försäkrade (din särbo). Om en person är gift eller inte, kan spela stor roll vid bedömning av om personen har rätt till assistansersättning eller inte, så en omprövning lär göras.

Bedömning av rätten till assistansersättning

Vid en prövning tar man hänsyn till bland annat vilka behov den sökande (din särbo) har av assistans. Jag utgår från att alla de kraven är uppfyllda. Det villkor som är aktuellt, där omständigheterna eventuellt förändras i och med ert äktenskap, är att man bara får ersättning om dessa behoven inte tillgodoses på annat sätt.

Vid en bedömning tar man hänsyn till makars gemensamma ansvar. Makar ska gemensamt vårda hem och hushåll (1 kap. 2§ äktenskapsbalken). Behovet av hjälp med hushållssysslor, och att alltid ha någon som finns till hands är något som man ofta bedömer att en make tillgodoser. (Se här, framförallt sida 33 och 40)

Jag vet inte vilka eller hur stora behov av assistans din särbo har. Inte heller hur ofta ni besöker varandra med mera. Vad det är hon får assistans med och dina möjligheter att tillgodose de behoven, är det som är avgörande vid en bedömning.

I ert fall, så är din särbos hem inte ert gemensamma hem, utan enbart hennes. Den lagregel som man ofta hänvisar till i beslut gäller vård av det gemensamma hemmet. Det går att argumentera för att du omöjligt kan hjälpa din särbo med hushållssysslor och att du inte kan finnas till hands genom att genast infinna dig när något händer, eftersom det är 5,5 h bilresa mellan er. Men å andra sidan så är ett äktenskap, fortfarande ett äktenskap och makar har ansvar för varandra, oavsett var man bor. Dessutom brukar makar förutsättas vara sammanboende, även om man inte bor ihop.

Vad händer nu?

Beroende på omständigheterna i just ert fall, finns det tre olika utgångar och alla är möjliga:

1. Din särbo får behålla sitt assistansersättning

2. Din särbo får behålla en del av sitt assistansersättning, men det blir mindre än tidigare

3. Din särbo får inte behålla sitt assistansersättning alls.

Regler och riktlinjer tar för givet att äktenskap innebär att makarna bor tillsammans. Eftersom ni bor så pass långt ifrån varandra, är det ändå i praktiken svårt för dig att hjälpa henne i vardagen. Det kan finnas andra omständigheter som kan påverka som inte jag känner till. Om ni inte vill riskera att din särbo blir av med sin assistansersättning, behöver ni kolla upp detta mer noggrant innan ni gifter er då risken för detta är ganska stor. Jag rekommenderar er att ställa frågan till försäkringskassan, se här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare