FrågaSKATTERÄTTArvsskatt19/06/2022

Arvsskatt vid internationella arv

Hej, jag bor i usa och undrar hur arvsskatt fungerar om jag ärver pengar från mina föräldrar när dem går bort. Måste jag betala skatt i usa på ärvda pengar i Sverige? Och kan man i så fall undvika det på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan 2005 har Sverige inte längre någon arvsskatt, och för att kunna omfattas av de svenska arvsreglerna krävs det att personen som avlidit haft sin hemvist i Sverige. Tidigare kunde personer som hade svenskt medborgarskap omfattas av den svenska lagstiftningen på arv, men i och med den så kallade arvsförordningen ändrades detta. Istället blev det då hemvisten för den avlidne vid tidpunkten för dödsfallet som ska avgöra vilket lands arvsregler som ska tillämpas. Denna förordning är emellertid en EU-förordning vilket gör att dessa regler inte gäller för alla världens länder, i vissa gäller fortfarande att det är ditt medborgarskap som avgör. Vad gäller specifikt för USA har jag dessvärre inte kunnat finna, men jag kommer lite längre ner gå in mer på varför det kanske inte är jätteviktigt att veta.

Det som avgör din fråga är alltså framför allt var dina föräldrar har sin hemvist. Om jag förstår din fråga rätt så bor dina föräldrar i Sverige, medan du bor i USA. Skulle dina föräldrar gå bort medan de bor här skulle då mest troligen de svenska arvsreglerna tillämpas och du behöver då inte skatta något på deras arv.

Det finns dock vissa saker som skulle kunna göra att de svenska arvsreglerna inte skulle tillämpas. En sådan sak är om de är svenska medborgare men bor i USA. Om de går bort medan de bor i USA, ska i regel amerikanska arvsregler användas. Dessa är jag ingen expert på men i många delstater finns det, precis som i Sverige, ingen arvsskatt alls. Det finns därför en stor chans att du ändå inte skulle behöva betala någon arvsskatt, även om de inte har sin hemvist i Sverige. Jag skulle därför råda dig att höra av dig till en jurist i din delstat som kan förklara mer om vilka arvsregler som gäller i den delstat dina föräldrar bor i.

Du frågar slutligen om det finns någonting som gör att du kan undvika att betala arvsskatt. En sak som går att göra är att upprätta ett testamente medan dina föräldrar fortfarande är i livet, där det framgår att ni vill att medborgarskapslandets (alltså Sveriges, förutsatt att dina föräldrar är svenska medborgare) arvsregler ska användas (källa: HÄR) Skulle ni vilja det är ni varmt välkomna att använda er av vår tjänst här på Lawline för att upprätta ett testamente (länk: HÄR).

Slutsats

Om dina föräldrar är svenska medborgare och har sin hemvist i Sverige kommer du inte behöva betala någon arvsskatt. Är de svenska medborgare men bosatta i ett annat land när de går bort, kommer i regel det landets arvslagar gälla. I sådana fall kan dina föräldrar innan de går bort upprätta ett testamente där det framgår att de vill att de svenska arvsreglerna ska användas.

Hoppas svaret var dig behjälpligt!

Vänliga hälsningar

Selma SkoghällRådgivare