FrågaSKATTERÄTTArvsskatt19/06/2024

Kroatisk arvsskatt

Hej. Jag undrar om kroatisk arvskatt, min svärmor kommer från Kroatien men kom till Sverige på 50-talet, flyttade tillbaka då de köpte en fastighet där, tror det var slutet av 70-talet, då min svärfar gick bort har min svärmor bott i Sverige, hon har dubbla medborgarskap. Hon äger fortfarande huset samt har pengar på ett konto. Hon mår dåligt och har nog inte så mycket tid kvar i livet. Har Kroatien arvskatt? Eller är det så att då hon både har medborgarskap och bor i Sverige kan välja att följa svenska regler då vi inte har ngn arvskatt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Jag tolkar din fråga som att din svärmor har dubbla medborgarskap (Sverige - Kroatien) och att hon bor i Sverige, men äger fastighet och pengar på bankkonto i Kroatien.

Arvsskatt

Kroatien, likt Sverige, har ingen arvsskatt. Fastigheten och pengarna på kontot som din svärmor har i Kroatien kommer därför att ärvas utan skatt oavsett om det är Sveriges eller Kroatiens lagar som tillämpas. I det fall den som ärver fastigheten bestämmer sig för att sälja den kommer vinsten dock att beskattas, då troligtvis i Kroatien enligt art. 13 i skatteavtalet mellan Sverige och Jugoslavien.

Avslut

Kort och gott är svaret att varken Sverige eller Kroatien har arvsskatt och att det därför egentligen kvittar vilket lands skattelagstiftning som tillämpas. Din fråga hade ett kort och koncist svar, finns det därför något jag har missuppfattat eller om det finns uppföljningsfrågor så är du hjärligt välkommen att mejla mig om dem på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare