FrågaSKATTERÄTTArvsskatt22/05/2023

Arvsbeskattning i Sverige

Jag är både amerikanskt och svensk medborgare. Jag ska ärva saker från mina föräldrar i USA som är amerikanskt medborgare. Vad borde jag tänka på så att det inte blir svensk skatt på arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är inkomstskattelagen (IL) som är tillämplig lag i ditt fall.

Arv och beskattning i Sverige

Enligt svensk rätt är förvärv som man får genom arv skattefria (8:2 IL). Det betyder att det inte finns en arvsskatt i Sverige, oavsett var i världen man ärver något, vare sig det rör sig om pengar, aktier, fastigheter eller andra tillgångar. I ditt fall kommer du därför att slippa svensk arvsbeskattning för de tillgångar som du får från dina föräldrar från USA.

Å andra sidan betyder det inte nödvändigtvis att du inte kommer bli beskattad i USA för det arv som du får av dina föräldrar. Av den anledning behöver du även att konsultera amerikanska jurister för att ta reda på hur det blir med arvsbeskattningen i USA.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. I Sverige har vi ingen arvsskatt, vilket betyder alla tillgångar du får genom arv inte beskattas i Sverige. Du kan dock fortfarande bli beskattad för arvet i USA. Min rekommendation är därför att du undersöker hur det blir med arvet i USA.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare