Arvsskatt, försäljning av fastighet

Jag har en fråga kring beskattning vid försäljning av fastighet. Fastigheten köptes på 70-talet för ca 40 000:- av person A. När A dog på 90-talet ärvdes fastigheten av person B som i samband med arvet betalde arvsskatt på 540 000:- Nu planerar B att sälja fastigheten för ca 2 500 000:- och undrar hur vinstskatten beräknas?

Lawline svarar

Hej Christina!

Vad roligt att du hittat till oss på Lawline!

Beräkning av skatt vid försäljning av fastighet som gått i arv görs enligt vad som kallas kontinuitetsprincipen. Den innebär att arvtagaren kliver in i arvlåtarens skattemässiga skor. Vinstskatten beräknas därför utifrån dels det faktiska försäljningspriset, dels vad A köpte den för, det vill säga ca 40 000 kr.

Arvsskatt var en statlig skatt vilket det inte går att få avdrag för, det framgår av inkomstskattelagen 9 kap 4 §.

Det går däremot att få avdrag för eventuella ny- till- eller ombyggnationer som person A gjort på fastigheten innan huset övertogs, om det finns några uppgifter kvar kring det.

Beräkningen görs på följande sätt:

+ Försäljningspriset
- Utgifter för försäljningen
- Inköpspris och lagfartskostnad m.m.
- Förbättringsutgifter
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

För er kan det se ut på detta sätt:

Försäljningspris 2 500 000

- inköpspris - 40 000

- ev. mäklararvode (hittar på) - 75 000

- förbättringsutgifter (senaste fem åren) - ?

- ev ny-till eller ombyggnad - ?

Vinst 2 385 000

Skatt på kapitalvinst (22 procent) -524 700

Netto 1 860 300

Förbättringsutgifter är avdragsgilla för de år då de sammanlagt uppgått till minst 5 000 kronor. Understiger förbättringsutgifterna 5000 kr ett visst år är det inte avdragsgillt. Ny-, till- eller ombyggnadskostnader är avdragsgilla förbättringar oavsett när de gjorts. Förbättrande reparation och underhåll får bara dras av de sista fem åren.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare