Arvsrätt för gemensamma barn då ena föräldern avlider?

Hej, jag och min fru har två gemensamma barn. Har barnen någon rätt att kräva ut arv om en av oss avlider?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Om någon av er skulle gå bort och ni inte har ett testamente så ingår allt i arvsskiftet som sker efter att någon avlider. Eftersom ni är gifta har ni en speciell ställning och arvsrätt gentemot varandra som efterlevande makar. Den efterlevande maken ärver den avlidne med fri förfoganderätt 3 kap 1 § ÄB och era gemensamma barn får vänta tills båda föräldrarna är borta innan de får ut något arv. Det är endast särkullbarn som har en rätt att direkt få ut sin andel när särkullbarnets förälder avlidit. Dock kan särkullbarnet avstå sin rätt till förmån för den efterlevande maken 3 kap 9 § ÄB vilket resulterar i att särkullbarnet får ut sin andel i efterarv när båda makarna avlidit.

Svaret på din fråga är alltså nej, era två gemensamma barn har ingen rätt att kräva ut arv om en av er avlider utan det får den efterlevande maken förfoga över så länge den personen är i livet.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare