Arvsavståendet skapar inte skyldigheter för den tillträdande arvingen.

Då min mormor dog 1999 skrev min mor, mot min vilja och utan att jag fick några pengar, att hon gjort ett arvsavstående gentemot mig på x antal kronor (minns inte exakt) på bouppteckningen, detta var något skattetekniskt. Är det något som kan uppstå bekymmer om i framtiden?? Kom på detta nu i samband med en annan bouppteckning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsavståendet innebär att din mors rätt går vidare till dig. Gäller avståendet ett visst belopp blir du inte dödsbodelägare. Den som får rätten får inga skyldigheter såvitt jag vet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare