Arvsavstående till förmån för efterlevande make

Hej!

Vår mormor gick nyligen bort och hon hade 2 barn, en dotter och en son, men med två olika män. Hennes dotter var vår mamma (min och min brors) men hon är bortgången sedan långt tidigare. Även vår mammas far är bortgången sedan tidigare. Vi funderar nu vid arvsskiftet att avstå vårt arv för att den nu efterlevande maken skall kunna sitta i orubbat bo (de hade inte skrivit något testamente) men risken finns ju att maken då kan ge bort eller på annat sätt göra sig av med min och min brors arvslott t.ex till förmån för deras gemensamma barn (sonen). Kan han göra det? Kan man på annat sätt säkerställa att vår lott finns kvar den dagen maken går bort.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken.
Eftersom att din och din brors mor är avliden är det du och din bror som är din mormors närmaste arvingar. Ni träder här i er mors ställe. Detta framgår av Ärvdabalken 2 kap 1§.

Eftersom att din mormor var gift ska hennes kvarlåtenskap däremot tillfalla hennes make. Du och din bror är dock s.k. särkullbarn eftersom att ni inte är barn till den efterlevande maken. Det innebär att ni kan välja att få ut era arv efter mormodern direkt eller – precis som du säger – avstå från era arv till förmån för den efterlevande maken, se Ärvdabalken 3 kap 1§ 1st och 3 kap 9§. Om ni avstår från era arv på detta sätt har ni rätt till efterarv, vilket innebär att ni har rätt att få ut era arvsandelar efter er mormor när även den efterlevande maken har avlidit, ur hälften av dennes bo. Den efterlevande maken tilldelas din mormors egendom vid hennes död med fri förfoganderätt, vilket innebär att efterlevande make fritt kan förfoga över (sälja, nyttja, förbruka, skänka) din mormors egendom under sin livstid, men inte testamentera bort den. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 2§ 1st.

Om det skulle vara så att det vid efterlevande makes död framkommer att denne har orsakat en stor minskning av er mormors kvarlåtenskap som ni har rätt till i efterarv, exempelvis genom att ha skänkt bort en stor del av er mormors kvarlåtenskap, ska ni efterarvingar kompenseras. Normalt sett krävs här att egendomen i vart fall har minskat med en fjärdedel för att ni ska ha rätt till kompensation. Kompensationen sker genom att ni, som ska få ut efterarv, får ta del ur den efterlevande makens egen kvarlåtenskap (som ska gå till hans egna arvingar) till så stor del som motsvarar den minskning som efterlevande make hade orsakat. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 3§ 1st.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare