Arvsavstående till förmån för efterlevande make

Har en fråga ang arvets fördelning om särkullbarn avstår sitt morsarv till eterlevande make som har ett särkullbarn i ett tidigare äktenskap samt att det finns 2 gemensamma barn i det sista äktenskapet. ( Mamma har alltså 3 barn i första äktenskapet, samt 2 barn i sitt andra äktenskap, maken har 1 barn i sitt första äktenskap samt de 2 gemensamma) Hur ska då arvet fördelas?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag förstår dig så att särkullbarnet väljer att avstå sin rätt att ta arv efter mamman till förmån för den efterlevande maken. Mamman har vidare två stycken barn tillsammans med den efterlevande maken. Maken har även han ett barn från ett tidigare äktenskap, ett så kallat särkullbarn.

Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 ska kvarlåtenskapen, om arvlåtaren var gift, tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge (arvlåtarens barn, barnbarn osv) som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (s.k. särkullbarn), gäller att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen avstått från sin rätt enligt vad som sägs i 3 kap 9 § ÄB.

Skulle det vara så, som i ditt fall, att det finns både gemensamma barn och särkullbarn kan regeln uttrycks så att den efterlevande maken ärver de gemensamma bröstarvingarnas arvslotter men alltså inte särkullbarnets arvslott om inte särkullbarnet avstår sin arvsrätt till förmån för den efterlevande maken enligt 3 kap 9 §.

Enligt 3 kap 9 § kan alltså ett särkullbarn avstå sin rätt att ta arv till förmån för en efterlevande maken. Ett sådant avstående innebär att efterlevande make ärver särkullbarnets arvslott med fri förfoganderätt vilket innebär att efterlevande make inte genom testamente eller förmånstagarförordnade får förordna över egendomen. Särkullbarnets arvsrätt blir uppskjuten till den efterlevande makens död på samma sätt som gemensamma bröstarvingars arvsrätt. Vid den efterlevande makens död får särkullbarnet och de gemensamma bröstarvingarna ut sitt arv efter den först avlidna maken i egenskap av efterarv, detta enligt 3 kap 2 § ÄB.

I ditt fall kommer alltså den efterlevande maken att ärva kvarlåtenskapen efter mamman. Vid efterlevande makes frånhälle kommer innan hans kvarlåtenskap fördelas mellan hans arvingar kvarlåtenskapen efter makan dras av från makens kvarlåtenskap.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare