Arvsavstående och skuldsanering

Hej jag är godman till en klient vars mor har dött, nu har han skuldsanering den blir klar i september 2019.

Läste under den rubriken på er sida och funderar nu på det med Arvavstående.

Kan han avstå sitt arv till förmån för sin bror?

Och hur skriver man detta?

Finns det några blanketter?

jag vill att det ska bli riktigt, och eftersom han har kämpat nu i 3,5 år med sin sanering så vill jag att han klarar det.

Tackar på förhand för hjälpen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din klient kan göra ett arvsavstående, trots att han har skuldsanering. Ett arvsavstående innebär att arvsskiftet ska göras som om din klient vore avliden – hans andel av arvet ska alltså gå till hans arvingar. Om hans bror är hans enda arvinge kommer ett arvsavstående alltså innebära att arvet kommer att gå till hans bror. Finns däremot andra arvingar, exempelvis bröstarvingar, kommer arvet inte gå till hans bror. Jag skulle råda er att noga kontrollera detta innan ett arvsavstående sker.

För att arvsavståendet ska gälla är det viktigt att ni informerar dödsboet på ett tydligt sätt om att din klient vill göra avståendet och att ni gör detta innan skiftet av dödsboet. Tänk på att formulera avståendet så tydligt som möjligt, så att det inte går att tvivla på att det är just ett avstående din klient gör. Gör ni inte detta kommer arvsavståendet inte hindra utmätning för din klients skulder (NJA 1993 s.34). För att göra detta så tydligt och korrekt som möjligt rekommenderar jag att ni skriver ner arvsavståendet och ger detta direkt till exempelvis en boutredningsman. Vad jag vet finns inga blanketter för detta. Det kan vara bra att få en skriftlig bekräftelse på att ni delgivit dödsboet arvsavståendet och datumet för delgivningen. På så sätt säkrar ni bevisning om att arvsavståendet har skett på ett korrekt sätt och att det gjorts innan skiftet.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare