Arvsavstående av sommarfastighet?

Hej. Min far har nu avlidit efter en tids sjukdom. Mor sitter kvar i orubbat bo som det heter. De har både hus och sommarstuga, hon orkar inte sköta om det själv. Kan hon avsäga sig en del av arvet så som sommarstugan till mig och min bror vi är två barn? Och jag löser ut honom? Vi är båda överens om att det vore enklast för alla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om arvsavstående regleras i ärvdabalkens 17 kap, https://lagen.nu/1958:637#K17P1S1

Du säger att er mor sitter i orubbat bo och att ni är överens om att du och din bror ska överta sommarstugan.

Enligt 2 § kan arvtagaren avstå sitt arv antingen genom att godkänna ett testamente som talar till nackdel för denne (exempelvis en bröstarvinge som väljer att avstå sitt arv till förmån för testamentstagare) eller som i ert fall kan er mor göra det genom att upprätta ett separat skriftligt dokument där det framgår att hon vill avstå sommarstugan till förmån för dig och din bror.

Praktiskt sett är det enklast att ni berättar för bouppteckningsmannen som  kan hjälpa er hur man gör detta.

Svaret på din fråga är att det går att er mor avsäger sig en del av arvet till dig och din bror.

Om du sedan vill lösa ut din bror kan du göra det genom att ni skriver ett överlåtelseavtal.

I och med att det rör sig om fast egendom måste detta avtal uppfylla kriterierna i jordabalkens 4 kap 1 §, https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1

Det ska vara skriftligt, innehålla uppgift om priset, undertecknas av både köpare och säljare, innehålla en överlåtelseförklaring av fastigheten och det ska framgå vilken fastighet köpet avser.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!
Hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare