Arvsavstående

Hej.

Vi ska ha bouppteckning efter min far och jag vill skriva över min hela del till min dotter då jag helst vill undvika all kontakt med syskonen och vill att hon ska ha det. Går detta att genomföra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är möjligt att efter fallet arv avstå från arvet. Du kan då välja att avstå arvet till förmån för dina barn. Dina barn kommer då istället bli dödsbodelägare. Arvsavståendet bör göras skriftligt och lämnas in som bilaga till bouppteckningen. Arvsavståendet bör utformas klart och tydligt och innehålla alla relevanta detaljer.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare