Arvsavståelse till förmån för barn

Kan jag avstå mitt arv till förmån för mina två barn? Min syster har avlidit och hon hade inga barn och ingen make. Hon har inte skrivit något testamente. Det gäller bl. a. del i en sommarstuga som jag tidigare varit delägare i men genom gåvobrev överfört den delen till mina barn. Nu vill jag slippa processen med att ärva och sedan ge bort min del som gåva. Jag har en bror och två syskonbarn som också ärver min syster. Bouppteckning sker i januari.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Arvsavståelse är inte reglerat i lag men accepteras av myndigheter och i domstolars domar. Förutsättningar för att överlåtelsen ska ses som arvsavståelse är att överlåtelsen sker innan arvsskiftet och att även mottagaren har arvsrätt efter arvlåtaren. Detta framgår av skatteverkets ställningstaganden som du hittar här.

Detta innebär att du kan avstå arvet efter din syster till förmån för dina barn.

Arvsavståendet gör du genom att bifoga en skriftlig handling med bouppteckningen enligt en broschyr från skatteverket som du hittar här. I arvsavståelsen bör du vara tydlig och noggrann med att ange att du vill avstå arvet till förmån för dina barn.

Behöver du ytterligare hjälp med arvsavståelsen rekommenderar jag att du kontaktar en jurist som är specialiserad på arvsrätt. Vi på Lawline samarbetar med Familjens jurist som du kan komma i kontakt med via bokningsformuläret som du hittar här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lisa AnderssonRådgivare