Arvsavsägelse till fördel för mamman

Fråga gällande arv. Min pappa har fått cancerbesked och är i sista skedet. Våra föräldrar lever tillsammans men är inte gifta så har jag och mina bröder bestämt att avstå arvet för efterlevandes (vår mammas) fördel. Finns det någon avtals papper som vi syskon kan skriva att vi överens om detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du och dina bröder är er pappas enda bröstarvingar.

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB)

Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Ni har rätt till att ärva från er pappa, eftersom ni är hans bröstarvingar (2 kap. 1 ÄB). Arvet kan dock fördelas till övriga arvtagare om man väljer att avsäga sig arvsrätten, men det kräver att arvtagaren som avsäger sig arvsrätten är myndig (17 kap. 2 § ÄB). Det är dock annorlunda hos bröstarvingar. Ni har alltid rätt att få ut era laglotter, vilket motsvarar hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). För att kunna avsäga er era arvslotter före dödsfallet så ska det ske genom skriftligt avtal med er pappa och ni måste få skälig kompensation, som motsvarar laglotten, för att avsägelsen ska vara bindande (17 kap. 2 § ÄB). Avsäger ni er däremot efter dödsfallet finns det inget krav på att ni måste få en skälig kompensation för laglotten.

Eftersom era föräldrar inte är gifta kommer arvet att fördelas till övriga arvtagare som står på tur om inte er pappa upprättar ett testamente där han överlåter allt till er mamma. Din pappas kvarlåtenskap kommer att fritt förordnas genom testamente om ett testamente upprättas (9 kap. 1 § ÄB). Då har de övriga arvtagare till exempel din pappas syskon och deras barn inte längre arvsrätt efter din pappa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare