Arvsavsägelse och arvsavstående - vad är skillnaden?

Hej jag vill inte ärva min Mamma hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Arvsavsägelse

En arvinge kan helt och oåterkalleligt avstå från sin rätt till arv vilket benämns som arvsavsägelse (17 kap. 2 § ÄB). Avsägelse av rätt till arv kan ske antingen genom att man godkänner ett av arvlåtaren upprättat testamente till förmån för någon annan eller genom att på annat sätt skriftligen hos arvlåtaren klargöra att man avstår från sin arvsrätt.

Arvsavstående

Ett annat alternativ är arvsavstående. Ett arvsavstående innebär att en arvtagare avstår från sitt arv från arvlåtaren och låter arvet "trilla vidare" ner i arvsklassen. Avstående kan gälla hela eller delar av arvet. Det är fördelaktigast att upprätta ett skriftligt dokument där denna önskan utfästs.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare