Arvsavsägelse / Arvsavstående

Min halvbror (särkullbarn, vi har gemensam mamma, hans pappa är död medan min pappa lever och dom är gifta) vill inte ha någon morsarv när mamma dör. Hur detaljerat måste han skriva detta? Han vill inte ha arvslott, ej heller laglott. Skillnad på att skriva avstå och avsäga sig? Ska handlingen bevittnas?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som arvtagare är man inte tvungen att ta emot ett arv, man har alltså rätt att tacka nej. Om en bröstarvinge, barn till arvlåtaren enligt 2 kapitlet 1 § ärvdabalken (ÄB), vill avstå sitt arv kan personen välja att antingen helt avsäga sig arvet eller enbart avstå arvet i vissa situationer. Avsäger man sig arvet innebär detta konkret att man tackar nej till sitt arv helt och hållet. Att avstå ett arv innebär att man avstår till förmån av någon annan, oftast sina egna arvingar.

Enligt 17 kapitlet 2 § ÄB kan man avsäga sig rätten till arv genom att antigen godkänna ett testamente eller genom en skriftlig handling till arvlåtaren. I denna skriftliga handling ska man uttrycka sin vilja att avstå arvet. Några ytterligare formkrav gällande handlingen har inte uppställts i lagen. Eftersom din halvbror är en bröstarvinge har han rätt till skälig kompensation för avsägande av arvet. Kompensationen bör enligt 17 kapitlet 2 § ÄB motsvara din halvbrors laglott vilken han enligt 7 kapitlet 1 § ÄB lagligen har rätt till.

Sammanfattningsvis innebär arvsavstående att man avstår arvet till förmån av någon annan. Att man avsäger sig arvet innebär att man till fullo frånsäger sig sitt arv. Arvsavsägelsen ska vara skriftlig och avsikten att avsäga sig arvet ska framgå. Den skriftliga handlingen ska även komma er mor till handa. Det kan vara av intresse för din halvbror att veta att om han avsäger sig rätten till arv medför det att hans bröstarvingar förlorar sin arvsrätt.

Hoppas detta var till hjälp!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare