Arvsavsägelse.

Hej, Min farbror gick bort för en tid sedan. Han har inga barn eller fru och båda föräldrarna är döda och han hade inget testamente. Min pappa och hans syskon ärver nu sin bror. Problemet är att han var "skrotsamlare" och har otroligt mycket grejer/skrot och huset är i mycket dåligt skick. Det blir ett enormt jobb att ta hand om allt och i slutändan kommer det troligen kosta mer att sanera än vad allt är värt. Pappa och hans syskon vill därför inte ha något av arvet och vill alltså avsäga sig det helt. Kan de välja att helt avstå från att ta emot arvet och låta kommunen, socialen eller någon annan att ta hand om det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Arvsavsägelse regleras i 17 kap. 2§ ärvdabalken. Kort kan nämnas att det inte föreligger något tvång att motta ett arv, utan att det är möjligt att avsäga sig detta med bindande verkan. Jag vill i emellertid hänvisa dig vidare till ett tidigare utförligt svar som rörde din fråga. Arvsavsägelse Lawline

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare