Arvsavsägande

Hej! Jag vill säga upp min arvsrätt mot min Mamma. Är det möjligt att som barn säga upp rätten helt?

Mvh// Camilla

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om arvsavsägande finns i 17 kap. 2§ Ärvdabalken.

För att avsäga sig ett arv krävs att arvingen inte är underårig samt att avsägandet görs skriftligt hos arvlåtaren (i ditt fall hos din mor) eller genom godkännande av testamente. Då bröstarvingar har en laglottsrätt kan de som huvudregel inte avsäga sig denna del utan att ha fått skäligt vederlag motsvarande denna laglott (vilket bl.a. kan röra sig om förskott på arv). Utan att ha fått vederlag kan inte arvingen avsäga sig arvet med bindande verkan, utan har då rätt att erhålla en fyllnad i laglotten.

Om något annat inte framgår av omständigheterna, gäller arvsavsägelse även mot en arvinges avkomlingar, enligt 17 kap. 2§ 3st. samma lag. Detta innebär att om du önskar att dina eventuella barn ska träda i ditt ställe måste detta tydligt framgå.

Hoppas du fick klarhet i din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare