Ärver mitt barn eller min make mig när jag dör om jag har äktenskapsförord?

Hej!

Jag skulle vilja veta hur mitt äktenskapsförord påverkar arvsskiftet för mina efterlevande (en make och en son). Kommer mina ägodelar att tillfalla min son odelat eller har min make rätt att förfoga över min personliga egendom livet ut?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Svaret beror på om du har ett partiellt eller fullt äktenskapsförord, alltså om en del av din egendom ska vara enskild eller om all din egendom ska vara enskild (7:3 ÄktB). Om du har partiellt äktenskapsförord så ska den egendomen som du äger som är giftorättsgods vid ditt dödsfall ingå i en bodelning mellan dig och din make (7:1, 10:1 ÄktB). Jag kommer att besvara frågan utifrån att all din egendom är enskild.

Svaret beror också på om sonen du har är gemensamt barn till dig och maken. Om sonen är ert gemensamma barn så ärver din make allt efter dig, förutsatt att du inte har ett testamente som säger något annat (3:1 ÄB). Din son ärver sedan dig och sin make när ni båda är döda. Om sonen inte är barn till din make så ärver sonen dig när du dör. I och med att all din egendom är enskild görs ingen bodelning mellan dig och din make, och allt du ägt, inklusive din personliga egendom, går direkt till din son.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare