Ärver makens barn makan efter skillsmässa eller dödsfall?

Hej jag är en gift kvinna utan barn. Min man har 4 batn. Ja undrar om barnen ärver efter mig vid ev skilsmässa eller dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Din makes barn ärver inte efter dig. Vid eventuell skilsmässa sker först en bodelning (se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken) vilket gör att din egendom skiljs från makens egendom som hans bröstarvingar har rätt att ärva.

Vid dödsfall är det i första hand din make som ärver dig, se 3 kap. 1 § ärvdabalken. Om det vid den efterlevandes makens död lever den först avlidna makens föräldrar, syskon eller syskons barn ska hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem, se 3 kap. 2 § ärvdabalken.

Hoppas du får svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare