Ärver maken alltid en viss del eller kan jag testamentera min kvarlåtenskap till mina syskonbarn?

Jag är gift och vi har inga gemensamma barn. Min make har 2 barn från ett tidigare förhållande. Ärver min make alltid en viss del när jag går bort eller kan jag skriva ett testamente och tilldela en del eller hela mitt arv till mina syskonbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB)

Som huvudregel ärver makar varandra, det vill säga att din man ärver dina tillgångar när du går bort (3 kap. 1 § ÄB)
Om du istället vill att ditt arv ska gå till dina syskonbarn kan du skriva ett testamente och ditt arv kommer då tillfalla dem och inte din make (9 kap. 1 § ÄB). Ett testamente måste upprättas skriftligen och ska bevittnas av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB)
Om du endast testamenterar en del av din egendom till dina syskonbarn kommer resterande del att gå till din make.

Det finns dock en eventuell begränsning. Eftersom ni är gifta ska en bodelning ske när en av er går bort. I en bodelning ingår allt giftorättsgods, vilket kortfattat är allt förutom eventuella egendomar som blivit enskild egendom genom äktenskapsord, arv, gåva eller testamente. Summan av ert gemensamma giftorättsgods kommer sedan att delas lika mellan er. Efterlevande make har då alltid rätt till egendom som motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet. År 2018 är prisbasbeloppet beräknat till 45 500 kronor, vilket innebär att din make då har rätt att få 45 500 x 4 = 182 000 kr. (3 kap. 1 § andra stycket ÄB) Om det som maken får genom bodelningen inklusive eventuell enskild egendom inte uppgår till 182 000 kr, får resterande summa tas av din del. Det utgör då en begränsning i testamentet och din make har då rätt att få egendom så att han kommer upp i detta belopp, resterande kommer sedan tilldelas dina syskonbarn i enlighet med testamentet.

Sammanfattningsvis kan du alltså skriva ett testamente och tilldela ditt arv till dina syskonbarn helt eller delvis. Däremot kan testamentet begränsas i viss mån om din make vid bodelningen inte uppnår den summa som han har rätt till enligt lag.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga, hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare