Ärva enskild firma

En man avlider, han har en enskild firma med bankgiro till banken. Firman står på mannens namn .Finns en maka. Går firman till bankens ägo för bankgirot är där eller är det makan det går till? Kan hon bli helt utesluten från allt som har med firman att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ägaren av en enskild firma ansvarar ensamt för allt denne gör i firmans namn. Det innebär bland annat att för de fall ägaren tar lån för att finansiera verksamheten i den enskilda firman är det ägaren som är ensamt ansvarig för att lånet betalas tillbaka.

En enskild firma kan därmed inte gå i en banks ägo. Däremot kan den enskilda firmans tillgångar användas för att betala eventuella skulder (såväl privata skulder, som skulder till följd av verksamheten).

Den gendom som därefter blir kvar fördelas sedan enligt de vanliga arvsreglerna.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare