FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/02/2023

Ärva egendom med överlåtelseförbud, hur påverkar detta möjligheten försörjningsstöd?

Jag kommer förmodligen ärva (benefikt) en fastighet tillsammans med en annan släkting. Min släkting går på försörjningsstöd. Jag har läst mig till att försörjningsstöd är en sista utväg och ges inte om den enskilde kan tillgodose sina behov (skälig levnadsstandard) på annat sätt (ex genom tillgångar från arv/gåva). Kommunen kan dra in försörjningsstöd men inte direkt tvångsförsälja egendom. Försörjningsstöd kan däremot dras in om en bidragstagare ger bort/inte säljer av realiserbara tillgångar (detta kan gälla även om en av samägarna inte vill sälja, jfr 6 § samäganderättslagen). Men säg att min släkting och jag ärver fastigheten med överlåtelseförbud, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om överlåtelseförbud

Inledningsvis kan sägas att ett överlåtelseförbud kan se ut på en mängd sätt. Det som kännetecknar ett överlåtelseförbud är, som ordet avslöjar, att man inte får överlåta egendomen vidare vare sig man vill det eller inte. Det saknas tydliga lagregler kring överlåtelseförbud som säger när de upphör att gälla. Det man får göra är att försöka tolka själva överlåtelseförbudet och se om det kan anses ha en bortre gräns. Ibland är de till exempel formulerade som att egendomen inte får frånhändas utan samtycke från den ursprungliga gåvogivaren. I dessa fall kan de anses förfalla vid gåvogivarens död.

Kan kommunen/staten tvinga fram försäljning av fastigheten trots överlåtelseförbud?

Som du säger i din fråga tar man vid bedömningen av om försörjningsstöd enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen kan betalas ut hänsyn till om den ärendet gäller på egen hand kan trygga någon form av inkomst. Här kollar man på om personen har egendom som den vägrar göra sig av med, eller om den vägrar ta en anställning. Är det fallet kan man neka att betala ut försörjningsstöd. Detta har att göra med formuleringen i lagrummet, nämligen att ”den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt…”  kan få försörjningsstöd. Det som sker i dessa fall är inte att socialtjänsten tvingar fram en försäljning av egendomen i faktisk mening, utan att man enbart gör bedömningen att förutsättningarna för att betala ut försörjningsstöd inte föreligger. Det korta svaret på din fråga är således att socialtjänsten inte kan tvinga fram en försäljning av fastigheten i direkt mening.

Av din fråga framkommer det att ni eventuellt kommer att få ärva fastigheten i fråga med ett överlåtelseförbud. Ett överlåtelseförbud innebär att mottagaren av egendomen inte får sälja denna vidare. Överlåtelseförbudet är då giltigt mellan parterna. Normalt kan avtal mellan parter inte binda en utomstående part. I praxis har man dock gjort undantag från detta vid gåvor, se NJA 1993 468. I rättsfallet hade en person köpt en fastighet med ett överlåtelseförbud inskrivet i kontraktet. Frågan i rättsfallet var om detta hindrade att fastigheten såldes på exekutiv auktion för att betala köparens skulder till en av dennes borgenärer. HD menade på att överlåtelseförbudet inte får verkan mot tredje man i fall av köp. Hade förvärvet skett genom gåva hade detta överlåtelseförbud även fått verkan mot köparens borgenärer, jämför 5 kap. 5 § utsökningsbalken och NJA II 1968 s. 549. Så var dock inte fallet och överlåtelseförbudet fick inte verkan mot tredje man i rättsfallet. Det HD tagit fasta på i sin argumentation för att överlåtelseförbudet ska få verkan vid gåva är att man ska respektera gåvogivarens önskan, vilket även framkommer av regeln i 5 kap. 5 § utsökningsbalken. Ett giltigt överlåtelseförbud är även hinder mot pantsättning, se NJA 1993 s. 529. Detta för att förhindra att egendomen på något sätt frånhänds den som tagit över den.

Skulle ni ärva fastigheten med ett tydligt överlåtelseförbud kan socialtjänsten inte kräva att fastigheten säljs eftersom det inte är en del av processen hos socialtjänsten. De gör endast bedömningen om förutsättningarna för försörjningsstöd är uppfyllda eller inte. Skulle din släkting ha andra borgenärer kan dessa inte heller begära att din släktings del av fastigheten säljs exekutivt, se 5 kap. 5 § utsökningsbalken. Detta gäller såväl vid förvärv genom testamente som vid gåva, men inte vid köp.

Om kommunen ej kan det, kan kommunen neka att betala ut försörjningsstöd till min släkting, tills fastigheten är såld och på så sätt tvinga fram en försäljning?

Utan att veta hur det eventuella överlåtelseförbudet kommer att utformas blir det svårt att säga när det slutar gälla, men om man utgår från att det fortfarande gäller är min bedömning att man inte kan vägra att betala ut försörjningsstöd med motiveringen att personen har egendom den kan sälja, om det är så att personen äger egendom som är behäftat med ett överlåtelseförbud. Personen saknar då möjlighet att sälja egendomen även om den vill, och kan alltså inte trygga någon inkomst från försäljning av egendomen. Detta gör att man inte kan säga att personen kan trygga sin inkomst genom försäljning av egendom och att det därför föreligger hinder mot att betala ut försörjningsstöd. Detta gäller såväl vid förvärv genom testamente som vid gåva.

Du har beställt telefonuppföljning på din fråga. Jag kommer att ringa dig torsdagen den 16 februari kl. 09.30. Om tiden inte passar eller om du har några följdfrågor innan dess är du varmt välkommen att kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Daniel HögmanRådgivare