Arv och skuldsanering

Jag har sedan februari 2019 fått en beviljad skuldsanering. Jag kommer eventuellt ärva pengar ifrån min farmors man (min farmor och min pappa är avlidna) så det är då min pappas del av arvet jag kommer få ärva. Får jag behålla detta arv trots att jag har en aktuell skuldsanering?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om kronofogdens rätt att utmäta egendom återfinns i utsökningsbalken och frågor vid skuldsanering i skuldsaneringslagen. Allmänt sett har kronofogden rätt att utmäta arv som tillkommer en skuldsatt person.

Då du har en pågående skuldsanering har du fått en återbetalningsplan som är baserad på din förmåga att betala tillbaka. Denna löper vanligtvis under 5 år. 29 §, 34 § skuldsaneringslagen. Om du ärver pengar under denna tiden kan det påverka situationen. En större summa pengar kommer ses som en förmögenhetstillgång och påverkar/förbättrar din betalningsförmåga. Alltså om arvet förbättrar dina ekonomiska förhållanden avsevärt så kan ditt beslut om skuldsanering omprövas och du kan bli återbetalningsskyldig för mer. 48 § p. 7

Svaret på din fråga är att du får pengarna men du blir antagligen tvungen att använda dessa om det är en avsevärd summa vi pratar om och beroende på hur stora dina skulder är. Om det är en mindre summa i relation till dina skulder kanske det inte föranleder en omprövning, det beror helt enkelt på summorna.

Med vänliga hälsningar

Lisa OlssonRådgivare