Arv för sambor och gifta

Vi har avtalat bort sambolagen och skrivit ett skulderbrev för att jämna ut skillnaden mellan oss då ena parten gick in med hela insatsen till bostaden. Nu ska vi ha barn ihop, vad bör vi ta ställning till nu?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En stor skillnad mellan att vara sambo och gift är att man vid samboskap inte per automatik ärver varandra, det gör man däremot som gifta. Är man samboende är det alltså viktigt att man skriver testamente om man vill att sin sambo ska ärva en själv vid sin bortgång, annars ärver barnen allting. Är man gift följer det däremot av lag att den andra maken/makan har rätt till arv före gemensamma barn, vilket innebär att man i denna situation inte behöver skriva något testamente. När man som sambor skaffar barn ihop kanske det kan vara bra att tänka på hur man vill att situationen ska bli för den efterlevande parten och era/ert barn när någon försvinner, och reglera detta i testamente för det fall man vill att kvarlåtenskapen ska fördelas annorlunda än enligt lag.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare