Arv efter make

min svärfar är gift men dom bor på separata addresser. han äger en gård, enskild ägare. gifte sig efter köpet av gården. gården är ett arv, han köpte ut sina syskon på 80talet. hur ärver frun honom? inga papper är skrivna. frun har aldrig betalt på renoveringar eller andra huslån eller andra div utgifter för gården. svärfar har en son. måste frun skriva på ett arvskifte? sonen har bott på gården i ca 16år. tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
När en person som är gift avlider är huvudregeln att maken ärver allt. Detta gäller dock inte om den avlidne har särkullbarn. Enligt 3:1 Ärvdabalken har särkullbarn rätt att få ut sin del av arvet direkt. Det betyder att sonen har rätt att få ut sin del av gården direkt om han så vill.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare