Arv - arvsavstående

Hej! Min Pappa avled i för två dagar sedan. Tyvärr var inte mina föräldrar gifta utan endast sambos utan skrivet testamente. Jag har en bror som min inte var min Pappas biologiska barn. Om jag har förstått saken rätt så blir det endast jag som ärver min Pappa? Kan jag på något sätt avstå min arvslott till förmån för min Mamma så att det hela hanteras som om de skulle ha varit gifta? Jag vill att det som blir kvar efter min Pappa tillfaller min Mamma helt och att den dagen min Mamma går bort så delas det lika mellan mig och min bror. Vänliga hälsningar Helene Åsberg

Lawline svarar

Hej. Vi beklagar självklart din fars bortgång.

Det stämmer att du som ensam bröstarvinge själv kommer att ärva från din far enligt 2:1 ÄB, se även https://lagen.nu/1958:637 .

Du kan avstå din arvsrätt till förmån för din mor vilket då är att anse som en gåva eftersom din far redan gått bort. Då kommer förmögenhetsmassan som tillkommer din mor att ses som en gåva från dig.

Om du och din bror sedan vill dela lika på arvet vid din mors bortgång behöver hon upprätta testamente som också förklarar det, se 10:1 ÄB. Under förutsättning att varken du eller din bror sedan påkallar jämkning av testamentet kommer det också bli giltigt se 7:4 ÄB.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en riktig jurist som mer ingående kan hjälpa dig med din situation. Jag hoppas mitt svar skapat någon klarhet i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare