FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende26/09/2014

Arrendeavtal vid försäljning av fastighet

Hej! Vi har en granne som ska sälja sin fastighet och flytta. Vi har varit intresserade att stycka av och köpa mark av honom. Nu kom vår granne med ett annat förslag, nämligen att vi arrenderar marken av honom och skriver ett avtal på 50 år, (istället för att stycka av och köpa marken). Nu till min fråga, vad händer om grannen säljer fastigheten? Följer arrende avtalet fastigheten eller upphör avtalet och vi förlorar vår "mark"? Kan tillägga att marken endast består av gräsmatta

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågor om arrendeavtal regleras i Jordabalkens (JB) 7 kap. I 7 kap 13 § framgår att om ett arrendeavtal är skriftligt och om tillträdet till det som arrenderas skett före överlåtelse till ny ägaren så gäller avtalet normalt även mot en ny ägare av fastigheten.

Är ett arrendeavtal inte skriftligt krävs att säljaren gjort ett förbehåll om arrendet ( 7 kap.11 §), att köparen är i  ond tro (alltså visste om eller borde vetat om om arrendet) avseende arrendet eller inte inom 3 månader från överlåtelsen säger upp arrendeavtalet ((7 kap. 14 §) för att det ska vara giltigt mot en ny ägare.

Ett skriftligt avtal kan alltså sägas följa fastigheten.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare