Ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Ang ett bodelningsbeslut som jag har överklagat till reklamationsnämnden ? så saknar jag fortfarande svar därifrån ? vad skall jag göra ??

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). När du gör en anmälan till ARN ska du inom två arbetsdagar ha fått ett mejl med ärendenummer och inloggningsuppgifter. Du kan med denna inloggning följa ditt ärende på deras hemsida. Handläggningstiden för ett ärende hos ARN kan vara ungefär 6 månader.

Det som ska beaktas är att ARN avgör ärenden där konsumenten är i tvist med ett företag. Om ditt ärende inte utgör en sådan tvist, kommer ARN troligen inte att pröva ditt fall. Du kan här läsa vilka tvisteområden som ARN prövar. Inom varje tvisteområde framgår där även ytterligare krav som ska vara uppfyllda för att ARN ska pröva ett ärende.

Har du inte mottagit ett ärendenummer per mejl eller har väntat betydligt längre tid än 6 månader utan återkoppling från ARN, rekommenderar jag dig att kontakta dem och fråga hur det ligger till med ditt ärende.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare