FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2023

Arbetstider

Tja! Undrade bara ifall en arbetsgivare/ min chef får sätta mig på tidigare pass än alla andra arbetare för att jag bor närmare än de till jobbet. Tiderna vi snackar om är 05.00 istället för 05.30 för alla andra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Arbetsgivarens arbetsledningsrätt och begränsningar

Huvudregeln är att arbetsgivarens har rätt att fritt leda och fördela arbetet. Arbetsgivarens ensidiga arbetsledningsrätt är långtgående men begränsas bl.a. på diskriminerings- och föreningsrättskränkande grunder. Schemaläggning och arbetstider är en del av denna rätt för arbetsgivaren.

Diskriminering

Diskrimineringslagen gäller i alla situationer som har samband med arbetet, 2 kap. 1 § diskrimineringslagen. Det gäller händelser på arbetsplatsen men också sådant som händer utanför om dessa har ett samband med arbetet (till exempel tjänsteresor och personalfester). Skyddet omfattar samtliga diskrimineringsgrunder, det vill säga kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Vilket innebär att det inte är okej att din arbetsgivare särbehandlar på grund av någon av ovanstående punkter.

Bedömning i ditt fall

Sammanfattningsvis får arbetsgivaren styra arbetstiden eftersom det är en del av arbetsgivarens arbetsledningsrätt men begränsningar finns. Under förutsättningen att du inte har andra arbetstider i jämförelse med dina kollegor på grund av någon av ovannämnda diskrimineringsgrunder är schemaläggningen en del av arbetsgivarens arbetsledningsrätt.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Aksel DelfinRådgivare