Arbetstagares skadeståndsansvar

Hejsan.

Jag jobbar som lastbilschaufför på en liten firma, vi kör styckegods för Dsv.

Vi är 10 bilar som kör och nu har vi fått många skador på gods som min chef får stå för för han äger företaget såklart. Så min fråga är om han kan kräva att vi ska betala om vi tar i sönder något av de vi kör ut, om en pall välter osv??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till skador som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten så är huvudregeln att arbetsgivaren ansvarar för dessa, 3 kap. 1 § Skadeståndslagen.

Arbetstagaren kan själv bli ansvarig, dvs arbetsgivaren kan ha rätt att kräva ersättning från arbetstagaren. Detta kräver dock att synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter,4 kap. 1 § Skadeståndslagen. Kravet är således relativt strängt satt när det kommer till arbetsgivares skadeståndsansvar för arbetstagare. Vanligt förekommande skador på jobbet, såsom pallar som välter, kvalificeras vanligtvis inte såsom synnerliga skäl.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare