Arbetstagares rätt till semesterersättning

Hej, har varit timanställd sedan okt-15 för att sköta bokföring åt ett mindre företag. På mitt anställningsavtal står det semesterdagar 0. Det har blivit ungefär 25-30 timmar jobbat /månad. Nu ska jag avsluta anställningen. Har jag ändå rätt till semesterersättning på slutlönen? Tack så länge!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om semesterersättning finns i Semesterlagen (SemL) (1977:480). Semesterersättning ska beräknas på samma sätt som semesterlön, vilket betyder att du har rätt 12 % av allt som du har intjänat under semesteråret, se 16b SemL. Det är tillåtet att betala ut semesterersättningen varje månad istället för en klumpsumma vid semesterårets slut. Detta måste dock tydligt framgå av lönerapporten varje månad i två separata poster på följande sätt:

Lön - 100 kr
Semesterersättning - 12 kr

Lagens regler är tvingande

Att det inte framgår något om semesterersättning av ditt anställningsavtal, spelar i detta sammanhang ingen roll. Lagens regler tillämpas ändå, se 2 § SemL. Av detta följer även att en överenskommelse som strider mot lagens regler är ogiltigt i den delen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare