Arbetstagares rätt till ledighet för utbildning

Hej om jag är fast anställd och jobbar 65 procent har sökt studier och har kommit in jobbet har nekat studie ledigheten men har jag rätt och kunna gå ner till 50 procent pågrund av studier?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Lagen säger att arbetstagare som vill undergå utbildning har rätt till behövlig ledighet från sin anställning (1 §). För att ha rätt till tjänstledighet för studier krävs det att man varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (3 §).

Under förutsättning att du som arbetstagare uppfyller ovanstående får inte arbetsgivaren neka din ansökan om studieledighet. Observera att arbetsgivaren i vissa situationer kan ha rätt att skjuta upp ledigheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare