Arbetstagare kommer inte till jobbet

En anställd på mitt företag, som enligt anställningsavtal har 3 månaders uppsägning, har inte jobbat på 3 månader, enda ursäkten jag har fått är att han letar efter bostad, och därför inte kommer. Är inte detta ett kontraktsbrott? Kan han bli ersättningsskyldig, då jag fick anställa en ersättare? Det är ett lantbruksföretag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om din anställde har begått ett kontraktsbrott genom att inte jobba under 3 månader.

Avtalsrätten bygger på en princip som innebär att avtal ska hållas, och att man inte kan bryta avtal utan särskilda skäl.

Den enda anledningen till varför en arbetstagare kan avbryta en anställning omedelbart är om arbetsgivaren har åsidosatt sina åtaganden i väsentlig mån, alltså om du har vägrat betala ut lön under en längre tid, misshandlat arbetstagaren eller dylikt (4§ avtalslagen). I andra fall måste arbetstagaren meddela om sin uppsägning och arbeta under uppsägningstiden för att inte begå ett kontraktsbrott.

Arbetstagaren kan bli ersättningsskyldig för den skada du har lidit genom att hen inte kommit till jobbet, alltså att arbetsuppgifter inte blivit genomförda vilket resulterat i förlust för företaget. Du kanske blivit tvungen att anställa någon genom kort varsel och erbjuda högre lön till den nya anställde, vilket också är en förlust för dig.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare