FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2019

Arbetsrätt - utebliven lön

Hej Lawline

Jag skulle fråga en sak. Jag jobbade på en Restaurang i Tyresö. Min chef betalade inte lön till mig för 2 år.

Han visade på lönespecifikationer kont utbetald men jag inte fått 1 krona från dem. Jag anmälde dem till Kronofogdenmyndigheten. Min frågan är hur ska jag göra nu? Har jag rätt till skadestånd på detta ärende?

Är det inte brott? Att man utnyttja en människa 2 år. Kan ni förklara lite.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivares största ansvar är att betala ut lön. Arbetsgivaren ska betala ut lön till dig i enlighet med det anställningsavtal som du har. Därmed ska du ha betalt för de arbetade timmar som du gjort. Om man inte får sin lön, innebär det att man har en fordran mot sin arbetsgivare som har förfallit till betalning. Det betyder med enklare ord att du helt enkelt kan kräva dina pengar från din arbetsgivare.

Hur ska då gå till väga för att få sina pengar? Jag skulle först gå fram till din chef och fråga vart dina pengar har hamnat och till vilket konto som han betalat ut pengarna. Det är ju inte bra att du arbetat två år utan att få någon lön. Om ni inte kan komma överens måste man gå till kronofogdemyndigheten exakt som du har gjort. Hos KFM ansöker man om ett betalningsföreläggande, som jag antar att du gjort. Detta betyder att arbetsgivaren kommer få en officiell uppmaning av KFM att betala en skuld. Om det är så att KFM tar upp ärendet kommer de att höra av sig till arbetsgivaren, den person som är skyldig pengar, och säga till denne part att yttra sig i ärendet om skulden och detta yttrande ska ske inom en viss tid. Om arbetsgivaren väljer att bestrida denna fordran så kommer KFM helt enkelt att fråga dig om du vill gå vidare med detta till domstol.

Det du måste göra är att du måste få de lönespecifikationer som han säger att han har, de ska arbetsgivaren alltid få varje månad efter varje utbetald lön. Sedan fråga vilket konto som han har betalat ut pengarna och då kanske ni kan komma överens om något.

Det ska tilläggas att eftersom du inte fått lön på två år är kanske detta något som du skulle reagerat på mycket tidigare. Detta talar tyvärr inte för din sak.

Om du är med i facket skulle jag tipsa dig om att höra av dig till dem så kan de hjälpa dig!

Om du vill ha mer hjälpa av oss här på Lawline så har vi duktiga jurister som kan hjälpa dig!

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare