Arbetsrätt regleras främst mellan arbetstagare och arbetsgivare

hur anställa jag någon med Intermittent anställning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige är det främst upp till arbetsgivare och arbetstagare att bestämma om anställningsförhållanden. Det finns inte mycket i lagtexten som hindrar avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Det finns med andra ord inga hinder i lagen för att du ska anställa någon med en intermittent anställning. Det enda som krävs är alltså att du hittar en arbetstagare som är villig att ingå ett avtal med dig om intermittent anställning.

En person som har en intermittent anställning har ingen rätt att få jobba men har rätt att tacka nej när den erbjuds jobbpass.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, lämna gärna en kommentar ifall något i mitt svar är oklart.
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare