FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/06/2018

Arbetsmiljö och stress

Hej,

Jag är skyddombud på arbetsplatsen.

En del av mina kollegor känner sig kränkad och särbehandlad. Psykisk arbetsmiljö kraftig försämras i gruppen senaste tiden.

På hemsida finns färdiga anonyma enkäter att undersöka Arbetsmiljö.

Min fråga:

Kan jag be fulla i Enkät om stressfaktorer mina kollegor för att sedan visa arbetsgivare.

De inte vill ersänna att finns några problem.

Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arbetsrättslig fråga. Det finns inget som hindrar dig i din roll som skyddsombud att genomföra enkäter som arbetstagarna på arbetsplatsen kan fylla i. Den arbetsmiljölagstiftningen som finns bygger på ett samspel mellan arbetsgivare och arbetstagare. Såsom skyddsombud, även kallat arbetsmiljöombud, kan du begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Att du i rollen som skyddsombud låter arbetstagare fylla i enkäter som kan fungerar som underlag för en eventuell förändring på arbetsmiljön är något som är till för att underlätta förändringsarbetet för arbetsgivaren. Om arbetsgivaren inte är sammarbetsvillig och inte vill erkänna problematiken kan en anmälan till Arbetsmiljöverket bli aktuellt. Mer information om hur en anmälan till Arbetsmiljöverket återfinns på deras hemsida.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare