FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/05/2019

Arbetskollegor får mer betalt under helgens arbete

Hej jag jobbar i butik och på lördagar har vi öppet 10-13, jag får betalt för 5h medans mina kollegor får betalt för 6h. Får arbetsgivaren göra så?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att veta exakt hur din situation ser ut. Det kan vara så att dina kollegor utför en timmes extra arbete, ex. att de kommer en timme tidigare för att städa. Men jag kommer svara så gott jag kan på din fråga.

Som jag skrev ovan kan det finnas anledningar till att dina kollegor får en extra timme betalt. Däremot behöver dessa anledningar vara sakliga och arbetsgivaren kan inte av vilken anledning som helst inte ge dig samma mängd timmar. Jag skulle dock säga att det är något som är fel om dina kollegor utför samma arbeta under samma tider och lika många timmar och ändå får en timme mer än du.

Sådana här situationer är alltid knepiga. Jag rekommenderar därför att du vänder dig till ditt fack och förklarar din situation. Om du inte är med i ett fack rekommenderar jag dig att du vänder dig till ditt branschfolk, då du nämner att du jobbar i butik gissar jag på att det är handels. Av min erfarenhet är många fackförbund villiga att hjälpa även icke-medlemmar.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och hoppas att din situation löser sig till det bästa. Du är även varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare