FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/04/2022

Arbetsgivares rätt att kvitta fordran mot lön

Min chef betalar inte ut min lön för hävdar jag har skuld till företaget

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om att du undrar om din arbetsgivare har rätt att använda din lön för att betala en skuld du har till företaget.

För att besvara din fråga ska jag först beskriva hur lagen ser ut när det kommer till arbetsgivares rätt att innehålla lön, och sedan applicera lagen på ditt fall.

Kvittning

Att göra avdrag på arbetstagares lön för att betala en skuld arbetstagaren har till företaget kallas för att kvitta skulden. Detta finns det regler om i lag (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt. Dess 2 § säger att en sådan kvittning bara får ske om arbetstagaren har givit sitt samtycke till det. Det finns 2 undantag till denna regel enligt 3 §:

(1) arbetsgivarens fordran (betalningskrav) ska ha förfallit (sista betalningsdag har passerat). Fordran ska antingen ha uppstått i samband med anställningen i kombination med att det finns ett avtal som säger att den fordran får kvittas mot arbetstagarens lön, eller genom att arbetstagaren har uppsåtligen (medvetet) orsakat arbetsgivaren skada.

(2) om det finns ett kollektivavtal som säger att kvittning får ske så gäller det.

Denna tvångskvittning får enligt 4 § dock endast ske av den del av lönen som uppenbart överstiger det som arbetstagaren behöver för att försörja sig och sin familj. Uträkning av den summan kan du göra här.

Ditt fall

Din arbetsgivare har som utgångspunkt inte rätt att ta din lön i anspråk för skuld du har till företaget om du inte samtyckt till det. Undantag är om det finns ett avtal mellan er, kanske ett anställningsavtal, eller ett kollektivavtal som säger att det får ske. Jag skulle rekommendera att du läser igenom ditt anställningsavtal eller kollektivavtal för att förvissa dig om att det inte finns någon sådan klausul som gäller för dig.

Är det så att du menar att skulden inte existerar skulle jag ta frågan till domstol och få det konstaterat att skulden inte finns. Då har din arbetsgivare absolut ingen rätt att innehålla din lön.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare