FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/04/2016

Arbetsgivares rätt att ändra anställningsavtal

Hej! Arbetar som säljare, med fast lön samt provision, har ett gällande avtal med fast lön och provision, nu vill ägaren att jag ska gå på endast provision. Men det vill inte jag! Har därför inte skrivit på pappren! Vad gäller i denna situation

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din situation är i princip densamma som för en tidigare frågeställare vars fråga jag besvarat, mitt svar på den frågan finner du här.

Din arbetsgivare kan inte ensidigt ändra ditt anställningsavtal, ändringar ska ske i samförstånd med dig som arbetstagare. Du har alltså ingen skyldighet att skriva på några papper eller att acceptera att arbeta på enbart provision.

En arbetsgivare kan dock säga upp en arbetstagare för att återanställa denne med förändrade villkor och på detta sätt åstadkomma en ändring av anställningsavtalet. En sådan uppsägning kräver emellertid saklig grund enligt lagen om anställningsskydds bestämmelser (7 § LAS). För att saklig grund ska föreligga i detta fallet krävs att alla som innehar samma tjänst som dig sägs upp för att erbjudas nytt arbete på enbart provision. Skulle enstaka arbetstagare sägas upp är det en sådan uppsägning på grund av personliga skäl som kan innebära skadeståndsskyldighet för arbetsgivaren.

Lagen om anställningsskydd hittar du här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare