FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2018

Arbetsgivares felskrivning i statligt anställningsavtal

Skrivfel i avtalet och möjligheter att rätta med stöd av Förvaltningslagen – finns det ?

När jag printade anställning avtal med min första anställda – faktiskt av stor betydelse för företagets utveckling, råkade jag skriva fel datum – i stället för att anställning börjar 2018 07 01 – skrev jag 2017 07 01 – dock avtalet blev underskriven med korrekt datum 2018 06 21 – inte 2017 06 21

Mer: i en tillhörande intyget om avtalets rättsverkan skrev jag också rätt – datum när vi avslutade avtalet var 2018 06 21.

Har fått rätt så mycket bekymmer på grund av detta fel – vill mer än gärna rätta den . Hon som vi avtalade med går på detta så klart – hon var mycket medveten när avtalet ska börja gälla. Dock andra myndigheter har redan ställd med mycket kritiska uttalande/bedömningar som skadade mig på ett mycket tungt sätt.

Kanske argument för att rätta felet kan vara att själva avtalet var korrekt dock 2018 har blivit 2017

dvs förväxlad ??

Tack

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En anställning i staten är både civilrättsligt och förvaltningsrättsligt grundad.

Av 32 § första stycket avtalslagen framgår vad som gäller vid s.k. förklaringsmisstag i avtal. Du som arbetsgivare är inte bunden av din felskrivning om arbetstagaren insåg eller borde ha insett att du egentligen åsyftat att skriva 2018 istället för 2017 som startdatum för anställningsavtalet. Det är uppenbart att arbetstagaren i detta fall borde ha insett att det rör sig om ett förklaringsmisstag, vilket medför att ni inte är bundna av felskrivningen.

Ett beslut som innehåller ett uppenbart skrivfel får dessutom rättas av den myndighet som meddelat beslutet enligt 26 § förvaltningslagen. Detta medför samma slutsats som ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare