Arbetsgivarens skyldigheter!

Hej!

Min chef vägrade ha möte med mig för att jag ville spela in samtalet, får han göra så?

Lawline svarar

Hej Olivia!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Din fråga är om en arbetsgivare har skyldigheten att delta i ett möte med sin arbetstagare som vill spela in mötet!?

Tyvärr måste jag säga att det inte finns någon regel i lagen som säger att arbetsgivaren har en skyldighet att delta i ett möte med sin arbetstagare, och speciellt inte om arbetstagaren vill spela in samtalet.

Däremot kan man tänka sig att denna skyldighet för arbetsgivaren kan uppkomma om denne är bunden av ett kollektivavtal som säger att arbetsgivaren måste delta i möten med sin arbetstagare även om mötet spelas in. Däremot råder det en mycket stor osäkerhet om arbetsmarknadens fackförbund/arbetsgivarorganisationer överhuvudtaget skulle vilja ha en sådan reglering eller skulle acceptera en sådan skyldighet.

Troligen har din arbetsgivare alltså ingen skyldighet att delta i ett möte med dig, speciellt inte om du ska spela in samtalet i mötet.

Däremot om det handlar om en förhandlingsfråga mellan dig och din arbetsgivare, och du är medlem i facket, så har facket rätten att förhandla med din arbetsgivare, som i sin tur har skyldigheten att förhandla, även om din arbetsgivare inte är kollektivavtalsbunden i förhållande till det fack som Du eventuellt är medlem i. Men eftersom jag inte vet vad saken gäller så kan jag inte med säkerhet säga om det verkligen finns en förhandlingsrätt respektive förhandlingsskyldighet i ditt fall, Se Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL) 10-13§§.

Hoppas du har fått ett tillfredställande svar. Om du undrar över något ytterliga som rör samma fråga, kan du ställa dessa i kommentarsfältet.

Vänligen,
Arash Ghavamnejad

Arash GhavamnejadRådgivare