Arbetsgivarens rätt att först provanställa och sedan visstidsanställa

Hej, kan en arbetsgivare skriva ett anställningskontrakt där anställningen först är en provanställning och sedan en tidsbegränsad anställning? Eller annorlunda formulerat: Om arbetsgivaren ska visstidsanställa en arbetstagare, kan denna visstidsanställning inledas med en provanställning? Inget kollektivavtal finns. Vad säger LAS eller domar?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning får träffas om prövotiden är max sex månader, se 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). Om denna tid löper ut utan att arbetsgivaren säger till så övergår provanställningen i en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren kan även välja att inte fortsätta med provanställningen efter de sex månaderna. Då kan arbetsgivaren erbjuda dig att fortsätta jobba fast nu med anställningsformen allmän visstidsanställning, 5 § LAS (tidsbegränsad anställning). En sådan allmän visstidsanställning går över i en fast anställning när du, under en femårsperiod, har arbetat i sammanlagt mer än två år för din arbetsgivare.

Arbetsgivaren kan alltså först provanställa någon i sex månader för att sedan erbjuda samma person en tidsbegränsad anställning. Detta är helt i enlighet med reglerna i LAS.

Hoppas detta var svar på din fråga! Om du har ytterligare funderingar, lämna gärna en kommentar.

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare