Arbetsgivarens kvittningsrätt för arbetskläder

Hej, det är så att jag har jobbat i mcdonalds i över 2 år. Jag slutade jobbet för ett tag sedan för att jag hittade ett nytt jobb. Saken är det att min arbetsgivare skickade ett meddelande till mig ca 2 veckor efter om att jag måste lämna tillbaka mina arbetskläder, annars blev det avdrag från min lön.

Och mina kläder hade dessutom hon tagit och tvättat från mitt skåp på jobbet,jag minna att jag en dag då jag jobbade där letade efter mina kläder och dom inte låg i skåpen så jag frågade en utav arbetsledarna vart dom kan ligga och hon sa att arbetsgivaren hade tömt alla skåpen för att tvätta alla kläderna (och där låg mina kläder såklart)

så jag kontaktade arbetsgivaren om att mina kläder låg på jobbet jag sa att hon tömt skåpen och tvättat mina kläder, så dom ska alltså vara hos dem på jobbet,

Hon svarade med att " vem som helst kunde ha tagit dom" och där ljuger hon bara.

Jag sa att det lät märklligt om att någon från mcdonalds skulle ta mina kläder, jag brukar alltid ha dom i skåpen och ingen har tagit dom förens nu då hon skulle tvätta allt. Men hon svarade inte på mina meddelanden alls och ignorerade alla mina samtal.

Det har gått nu över 1 vecka och hon svarar inte ( hon har också blockat mitt nummer)

Vad kan jag göra ? jag känner att detta är fel av henne..speciellt när mina kläder är där!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din arbetsgivare kan kvitta de försvunna arbetskläderna mot din lön.

Arbetsgivarens möjligheter att kvitta din lön mot deras fordran

Din arbetsgivare kan bara kvitta ditt anspråk på lön mot sin egen fordran om det är avtalat i anställningsavtalet eller reglerat i kollektivavtalet för hotell- och restaurangbranschen, 3 § Lagen om arbetsgivaren kvittningsrätt.

Förutsatt att det inte står något i avtalet om detta så kan inte din arbetsgivare hålla inne lön på grund av de försvunna arbetskläderna, 1 § Lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt.

Arbetsgivarens rätt att kräva dig på pengar för arbetskläder

Din arbetsgivares möjligheter att kräva dig på pengar för arbetskläderna är också tveksam. Om det är avtalat i ditt anställningsavtal att du ska lämna tillbaka kläderna eller att du lämnat en deposition för dessa eller liknande, så kan arbetsgivaren ha rätt att behålla depositionen. Detsamma gäller om det regleras i kollektivavtalet.

Om detta inte är reglerat så är sedvanan att arbetsgivaren ska tillhandahålla arbetstagaren arbetskläder utan extra kostnad. Detta kan innebära att du kan få behålla kläderna i vissa fall, men det kan även vara så att du måste lämna tillbaka kläderna i samband med din uppsägning. Att inte lämna tillbaka kläderna skulle då kunna utgöra en skada för din arbetsgivare för vilket du ska ersätta. Frågan är var ansvaret för kläderna ligger, det vill säga om ansvaret för kläderna är ditt eller din arbetsgivares. Jag hade behövt granska ditt anställningsavtal för att kunna ge ett mer konkret svar på den frågan.

Mitt råd till dig

Kräv din lön! Utgångspunkten är att arbetsgivaren inte kan kvitta din lön mot försvunna arbetskläder, om inte du godkänner det alternativt att det står i ditt anställningsavtal.

Om du vill ha hjälp med att driva ärendet vidare är du välkommen att höra av dig till miona kollegor här på Lawline via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare