Arbetsgivaren betalar inte ut lön eller semesterersättning

jag har en innestående lön och semestersättning att få efter 10 månaders arbete

men företaget betalar inte ut det, vad gör jag ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har en fordran gentemot din arbetsgivare avseende lön och semesterersättning så kan du vända till dig Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande, detta kan du göra här. Kronofogdemyndigheten kommer då att delge arbetsgivaren ett föreläggande om att betala fordran. Om arbetsgivaren då inte betalar föreläggandet så kommer KFM att meddela utslag vilket innebär att de kommer börja driva in pengarna. Men om arbetsgivaren bestrider föreläggandet så är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Om du väljer att ansöka om betalningsföreläggande är det viktigt att ditt yrkande och dina grunder framgår tydligt. Exempelvis ett bevis på att du varit anställd under den aktuella tiden och vad din lön skulle uppgå till. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan och skicka in den till KFM så kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig med detta mot en konkurrenskraftig kostnad.

Det kan även vara bra för dig att veta att om din arbetsgivare inte betalar ut lönen så är detta en giltig grund för dig att frånträda din anställning med omedelbar verkan, detta framgår av 4 § 3 st. lagen om anställningsskydd (LAS).

Hoppas detta var svar på din fråga och lycka till med ditt fortsatta ärende!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare