Arbetsgivaren ändrat arbetsbeskrivning efter föräldraledighet

Hej,

Jag har en fråga angående att återgå till arbete efter föräldraledighet. Jag har varit hemma under några år och fått två barn. Nu så är tanken att jag ska börja jobba några timmar i veckan och gå tillbaka till heltid efter årsskiftet. Jag har varit borta flera år så det har hänt en hel del på jobbet. Min chef skickade min arbetsbeskrivning till mig häromdagen och jag blev arg när jag såg den. Hon har plockat bort tre stycken av mina ansvarsområden och inte gett mig nått nytt likvärdigt arbete. Får hon göra så? På min arbetsbeskrivning står bara basuppgifter som alla mina kollegor med samma titel utför, jag har inget eget ansvarsområde längre. De områdena som jag tidigare var ansvarig för har delats upp bland mina kollegor. Vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen som blir aktuell i ditt fall är Föräldraledighetslagen (FL).

När man varit föräldraledig har man rätt att gå tillbaka till samma tjänst eller, om detta inte är möjligt, till en tjänst med likvärdiga arbetsuppgifter som är förenligt med anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Arbetsgivare får inte missgynna arbetstagare och t.ex. ge en sämre tjänst, lägre lön eller sämre villkor av andra skäl som har samband med att arbetstagaren varit föräldraledig. Detta framgår av 15-16§§ FL.

En förklaring till vad som syftas med "missgynnande" kan man hitta i förarbetena till lagen:
"Med missgynnande avses en behandling som kan sägas medföra en skada eller nackdel för en enskild arbetssökande eller arbetstagare. Det som typiskt sett är förenat med faktisk förlust, obehag eller liknande är missgynnande. Att gå miste om en anställning eller befordran, att omplaceras, att komma efter andra arbetstagare i fråga om löne- eller andra anställningsvillkor, att särbehandlas på ett negativt sätt i fråga om arbetsledning och att en provanställning avbryts är några exempel." (Prop. 2005/06:185 s. 122.)

Omorganisation

Har t.ex. en omorganisation skett under tiden du varit föräldraledig kan din tjänst beröras trots din föräldraledighet. Är du fackligt ansluten är din arbetsgivare dock skyldig att förhandla med facket om viktiga förändringar i ditt anställningsavtal och anställningsförhållande.

Sammanfattningsvis

Du har alltså rätt att återgå till samma tjänst eller tjänst med likvärdiga arbetsuppgifter, din chef kan inte ändra ditt anställningsavtal och dina arbetsuppgifter utan att förhandling skett.

Jag rekommenderar att du pratar med din arbetsgivare om ändringarna i arbetsbeskrivningen, får du inget gehör där kan du kontakta ditt fackliga ombud för vidare stöd men även gå vidare med saken till domstol.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare