FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/03/2022

Arbetsgivare vägrar betala ut sjuklön till timanställd

Hej! Hur många inplanerade arbetspass eller timmar i veckan behöver man jobba för att ha rätt till sjuklön? T.ex. har en tennistränare som har inplanerade arbetspass varje lördag 3 timmar och söndag 3 timmar och är ledig resten av veckan under en termin rätt till sjuklön?

Andra frågan: Hur ska man hantera en arbetsgivare som hävdar att de inte betalar ut sjuklön till anställda bara för att man är timanställd (alltså får betalt för inplanerade arbetstimmar)? Ännu ett motiv till varför arbetsgivaren inte gör det är för att det skulle bli för dyrt för dem att betala ut sjuklön till alla timanställda som bara jobbar 3-6 timmar i veckan. Därför undrar jag var gränsen går för hur många inplanerade arbetspass man behöver ha i veckan för att ha rätt till sjuklön. Har en person som har 20 timmar inplanerade arbetspass i veckan rätt till sjuklön men har också en person som t.ex. har 6 timmar eller mindre inplanerade arbetspass i veckan rätt till det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Det är inte tillåtet för en arbetsgivare att vägra betala sjuklön till en anställd endast för att personen är timanställd, eftersom det helt enkelt inte finns något i lagen som säger att så är fallet och arbetsgivaren kan inte heller avtala bort de tvingande reglerna om sjuklön (2 § lagen om sjuklön). Du har helt enkelt rätt till sjuklön från första dagen du är sjuk (1 och 3 § lagen om sjuklön) på 80 % av din lön (6 § första stycket lagen om sjuklön), med beaktande av karensavdraget (6 § andra stycket lagen om sjuklön). Dock är arbetsgivaren endast skyldig att betala sjuklön för de timmarna som det var planerat att du skulle jobba. Detta oavsett om du jobbar 3 eller 20 timmar i veckan.

Du bör i första hand vända dig till facket som kan hjälpa dig i ditt ärende. Annars kan du vända dig till försäkringskassan som kan betala ut en sjuklönegaranti som de sedan kan kräva av din arbetsgivare alternativt kan de driva ärendet vidare i domstol.

Hoppas att du har fått ett svar på din fråga och lycka till!

Tim AxellRådgivare