Arbetsgivare som inte ger anställning efter praktik

Vilken lag gäller om nån 16 åring ungdom går efter jobb i resturang och ägare säger att först jobba som praktik och sen jag ger dig jobb och lovar honom att ge ett bra jobb och efter 30 dag praktik jobb säger ägaren att du får inte jobb här på grund av i restaurangen säljer alkohol och du är under 18 år.

Vad kan göra killen han har kämpat att få jobb och jag tycker att det är orättvis.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag antar att din 30-dagars praktik är via gymnasiet/skolan, annars förstår jag inte varför praktiken varit så lång då det normalt räcker med en vecka.

Avtal ska enligt lag hållas

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt om anbudet omedelbart antas, vilket framgår av 3 § 2 st avtalslagen. Huvudregeln är att avtal ska hållas. Det svåra kan dock vara att bevisa att avtal slutits utan ett skriftligt anställningsavtal, om arbetsgivaren hävdar motsatsen. Om du har skriftliga bevis t.ex. mejl eller liknande, där det framgår vad ni kommit överens om kan du försöka vända dig till facket för att påkalla förhandling med arbetsgivaren. En rekommendation är att i framtiden alltid begära skriftliga avtal gällande löner, anställning och andra viktiga saker. Det gör det enklare att bevisa eventuella avtalsbrott och få igenom sina anspråk vid en tvist i en domstol.

Minderåriga och alkohol på arbetsplats

Enligt lag får en minderårig inte sälja alkohol, men det sägs ingenting i lagen om att minderåriga inte får arbeta på arbetsplatser där alkohol serveas. Detta betyder att du möjligtvis inte får stå i kassa under tider som alkohol beställs och ta betalt, men du får fortfarande jobba där genom att servera alkoholen, ta emot beställningar vid bord osv. Därför är det lagligt att du arbetar där.

Att arbetsgivaren lovar jobb, men inte ger jobb efter praktik

Om restaurangen trots denna information anser att de inte vill anställa dig, låter det som en arbetsplats som utnyttjar gratis arbetskraft. Detta är såklart otroligt tråkigt och orättvist, men inget som svensk lag tagit hänsyn till. Jag förstår hur mycket tid och kraft du lagt för att kunna få ett jobb. Det positiva i sådana fall är helt enkelt att du sluppit bli anställd på en dålig arbetsplats. Restauranger och caféer är jobb som finns hela tiden och som efterfrågas hela tiden och jag är säker på att du kan hitta ett annat jobb i denna bransch med den erfarenhet du bär på.

Tips inför framtiden

Förövrigt vill jag tipsa dig om att se till att få ett praktikintyg från restaurangen du praktiserat på, vilket är din rättighet och arbetsgivarens skyldighet. Mitt andra tips inför dina framtida arbetsgivare är att diskutera om du kan få en provanställning i första hand, vilket innebär att du provjobbar med lön och att du eller arbetsgivaren när som helst kan säga upp dig. På det sättet slipper du jobba gratis och din arbetsgivare kan anställa en ny istället för dig om denne skulle vara missnöjd med ditt jobb.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och jag håller tummarna för att du ska hitta ett jobb så snart som möjligt!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare