FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/12/2015

Arbetsgivare ändrar lönevillkor

Enligt mitt kontrakt står det som förmån att jag ska få betalt 1100kr brutto per arbetat kvällspass. Jag jobbade tre pass och fick inte ut hela ersättningen. Då säger min chef att hon har beslutat att jag ska få betalt per timma istället. Detta gäller de långa passen när jag enligt överrenskommelse har börjat några timmar senare än vanligt. Kan hon göra så? Kan hon själv bestämma att min förmån ska baseras på timmar? Är det ett avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Ett ingånget avtal ska hållas. En part kan som utgångspunkt inte ensidigt ändra villkoren i ett avtal. Du beskriver att det enligt ditt anställningsavtal finns ett villkor om att du ska få 1100 kr per kvällspass. Ett sådant, eller annat, lönevillkor kan inte utan vidare ändras av arbetsgivaren. Arbetsdomstolen (AD 1994 nr 122) har uttalat att ett lönevillkor kan ändras på tre sätt och de är följande:

1. Det finns stöd i avtal eller lag för en ändring av lönevillkoret.
2. Ett kollektivavtal om lönerna träffas mellan arbetsgivaren eller arbetsgivarorganisationen och arbetstagarorganisationen som arbetstagaren tillhör.
3. Arbetsgivaren och arbetstagaren träffar ett avtal om löneförändringen. Ett sådant avtal får inte strida mot ett bindande kollektivavtal som eventuellt finns mellan dem.

I ditt fall fanns ingen överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren och något nytt kollektivavtal verkar inte ha ingåtts mellan arbetsgivarsidan och arbetstagarorganisationen. Arbetsgivaren kan då enbart ändra lönevillkoret om det finns stöd för detta i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal. Om sådant stöd saknas i ditt avtal med arbetsgivaren och du motsätter dig en löneändring, måste arbetsgivaren säga upp avtalet och erbjuda ett nytt anställningsavtal med de nya villkoren. För att säga upp en anställning krävs saklig grund (7 § lag om anställningsskydd). Det finns inget i din frågeställning som antyder att det skulle finnas. Detta betyder att arbetsgivaren gör fel i att ensidigt ändra din lön. Det är ett avtalsbrott om denne inte betalar överenskommen lön. Rådgör gärna med facket, om du är ansluten till det, för att få vidare vägledning.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare