Arbetsförmedlingen nekar mig deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program och hänvisar mig till socialen för ersättning, vad kan jag göra?

Hej! AF säger att de behöver inte hjälpa mig längre de vägrar att skriva in mig i ett arbetsmarknadspolitiskt program och därför får jag inget aktivitetsstöd och är utan inkomst de säger att gå till socialen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag är inte helt säker på vad du frågar och jag kommer därför ge dig ett mer allmänt svar och några råd.

Arbetsförmedlingen vägrar skriva in dig på ett arbetsmarknadspolitiskt program
Beslut som arbetsförmedlingen tar i ärenden är möjliga att begära omprövning av. Upplever du att arbetsförmedlingen beslut är felaktigt och vill begära omprövning av beslutet så finns en blankett du kan fylla i och skicka in här.

Du får inget aktivitetsstöd utan blir hänvisad till socialen
Försäkringskassan är den myndighet som betalar ut ersättning för aktivitetsstöd. Socialtjänsten den dock den myndigheten som är ansvarig för att hjälpa dig nu när arbetsförmedlingen tagit beslutet att du inte längre ska få aktivitetsstöd.

Mitt råd är att du kontaktar dem och begär vad som kallas för ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd kan man få både som hjälp för att försörja sig men också för andra behov såsom läkemedel, tandvård, glasögon eller hemutrustning. Vill du läsa mer om ekonomiskt bistånd kan du göra det här.

Hur söker man ekonomiskt bistånd och hur mycket pengar kan man få?
Kontakta socialtjänsten i den kommun du bor i och ansök om ekonomiskt bistånd. Socialtjänsten bedömer och beslutar utifrån dina omständigheter hur mycket pengar du kan få. Generellt kan man säga att hushållets totala inkomst ska täcka skäliga kostnader för att täcka bland annat betalning av livsmedel, kläder, telefon, bostad och hemförsäkring. Vill du läsa mer om hur socialtjänsten bedömer ersättningen kan du göra det här.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare